torsdag 25 augusti 2011

Nya arbetskläder i kantarellskogen + har Zixten blivit kär?



Då den förra scarfen Zixten hade på kantarellkursen bara var till låns har jag fått ordna fram en egen sjal till honom. Zixtens mormor hittade en med blommor på som får utgöra hans arbetskläder =) Jag och Zixten har gått tre lektioner på kantarellkurs nu, den sista gången kan jag tyvärr inte följa med honom då jag är på Mallorca men jag har försökt att övertala Zixtens pappa att följa med så jag hoppas på att de kommer iväg! 

Zixten börjar förstå att det är kantareller han ska leta efter och han sätter sig även ibland självmant vid kantarellerna utan att jag behöver säga kommandot "sitt", dvs han kan markera var kantareller finns. Men vi lyckas inte varje gång utan ibland glömmer han att sätta sig ner så vi får nöta in detta ännu mer. Från att ha lagt ut kantareller på grusväg samt i gräs fick nu hundarna prova på att kantarellerna lades längst med en stig och i en ruta som var 3X3 m. I rutan hade ingen människa gått utan vi kastade in kantarellerna där (givetvis med plastpåsebeklädd hand) =). Detta var lite svårt för Zixten och han hittade inte alla kantarellerna men det var ett roligt träningsmoment som vi ska fortsätta med hemma utan störning. 

Det är en liten cockerspaniel flicka på kursen som Zixten är lite förtjust i. När vi står och har paus försöker han åla genom gräset för att komma fram till henne och när han lyckas nosar han så fint å låter henne nosa på honom. När hon gnyr för att hon vill jobba stämmer han in med ett dovt skall. Med andra hundar brukar han försöka brottas och han kan vara burdus i sitt kroppsspråk, men med henne är han så lugn å försiktig så =) Kanske skulle ta och skaffa mig en sådan liten lady i framtiden!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar