torsdag 25 augusti 2011

Bära å lämna, inte alltid så lätt...

 Jag tycker att det är ganska mysigt att göra någon liten aktivitet på kvällen innan det är dags för den sista kvällspromenaden. Nu när hösten närmar sig och mörkret faller in så är det skönt att kunna aktivera sin hund lite inomhus också, även om några timmars utomhusaktivitet/promenad dagligen står på schemat. Min bror frågade mig en gång hur jag hinner med allting och mitt svar blev att jag tittar betydligt mindre på tv sedan jag skaffade Zixten å att jag inte hinner städa lika mycket. Men det är uppoffringar man får ta =)
Dagens kvällsaktivitet blev att Zixten skulle hämta en boll som jag kastat iväg och komma tillbaks med den. Detta gör han gladeligen men det svåra är att han gärna släpper den för tidigt (som på bilden ovan). Jag vill att han lägger den i min hand å så småningom inte släpper förrän jag säger till. Vi får nog göra så att vi övar upp längden på hur länge han håller i bollen successivt och att jag inte belönar honom när han släpper den för tidigt. Förhoppningsvis så ska den hundskolan vi går kantarellkursen på ha en sådan här bära-lämna lektion i oktober så då tänkte jag anmäla oss till den så att vi kan få lite tips!

Jag låtsas ibland att jag är en gammal pensionär som inte kan böja mig ner och därför måste Zixten ta upp bollen och ge den till mig. Zixten släpper ändå bollen nedanför mig men när han märker att jag inte belönar honom med korv så tar han upp den och ger mig den. Kanske kan Zixten nån gång i framtiden göra denna övning med någon riktig pensionär som kan kasta bollen åt honom =) Skulle vara så roligt!

1 kommentar: