måndag 22 augusti 2011

En weekend på landet

Vi är nyss hemkomna från en liten tripp till Färgelanda (ligger i Dalsland) där vi har haft fina dagar tillsammans. Zixten är helt slut och vill helst bara ligga å vila så jag tror att han får återhämta sig i lugn och ro nu =) Zixten har stortrivts på landet och varit väldigt lugn å tillfreds, vi måste ta sådana här turer oftare!

Det har varit så himla skönt att kunnat ha honom lös på tomten och även lös på en del promenader. Det är inte så lätt att ha honom lös i en stad utan man är ständigt rädd för att han ska springa fram till någon, men han var superduktig på landet och lyssnade väldigt fint. Jag ville att han skulle gå bredvid mig eller max en meter framför å det fann han sig i. På landet har Zixten träffat på kossor och tjurar, han gjorde en lekinvit mot dessa djur men de verkade bara tänka "vad är det där för en liten skit" och tuggade vidare på sina grästuvor. Vi passerade även en ridande häst på landsvägen och Zixten stod länge å såg sig om efter den. :) Det finns ju så mkt spännande på landet! Bland annat finns det ju katter som Zixten har hållt utkik efter. En katt som är still går bra men skulle katten röra sig så tar Zixtens jaktinstinkt över och han jagar dem tyvärr.

Förutom detta har Zixten även träffat mycket folk och vi har övat på att hälsa vilket går sisådär, men när han väl lärt känna en person så går det lättare och han hoppar inte lika intensivt. Han har även fått vara ensam några stunder vilket också varit bra träning då det har varit nytt ställe.



Huvudanledningen till att vi åkte till landet var att jag ville ladda upp kantarellförrådet men den planen sket sig redan första dagen eftersom Zixten fick en pinne i tån när vi var i skogen. Det var bara till att vända och åka hem, eftersom såret behövde läkas fick Zixten inte följa med mer i sådana snåriga skogar. Jag tog mig dock en runda utan min vovvsing och hittade en del iaf, så nu kan jag öva kantarellsök med honom hemma i Uddevalla istället!

Zixten hälsar voff voff!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar