måndag 16 april 2012

Skvallerträning funkar verkligen!

Skarp blick =)
Idag sattes verkligen våra skvallerträningskunskaper på prov då vi gjorde ett litet test ihop med Cattis. Det var så att jag gick med Zixten lös i skogen och övade mkt på kontakt, när han kom till mig så klickade jag och gav honom lite av hans frukost, och då ringde Cattis å frågade om hon kunde komma förbi! Å vi kom på den geniala idén att Cattis kunde agera en vanlig person i skogen istället för att komma fram till oss, så jag och Zixten gick på lite småstigar medan Cattis gick på en parallell stig. Vi gjorde detta test för att se hur Zixten skulle reagera när han ser en annan person i skogen då han är lös, för vi har övat väldigt mkt på att ha han lös nu men vi har inte fått med några större störningar så jag tyckte att det var dags att lägga till det.
Vad hände? Undrar ni ju säkert ;) Å hör å häpna men Zixten tittade länge å väl på Cattis som gick förbi en bit bort, jag stod alldeles tyst för jag ville inte påverka Zixtens val utan jag ville att han själv skulle få välja hur han skulle göra; springa till Cattis eller komma till mig. Då plötsligt så tittade han till på mig och skvallrade! Gissa om jag blev glad! Cattis, som inte tittade åt vårt håll utan försökte hålla blicken framåt, såg inte alls vad som hände men jag tror hon förstod att jag vad riktigt glad när hon hörde ett "braaaa" =) Sedan vände Cattis så att hon vi mötte henne igen (dock var vi inte på samma stig) och Zixten tittade även denna gång ganska länge men valde återigen att komma till mig. Så jag är så himla glad att detta lilla test gick så bra!!!
Nu vill jag träna med fler människor, på nya platser och även att vi möts närmare varandra. På sikt hoppas jag även kunna öva med andra hundar. Problemet med denna typ av träning är att det är svårt att få till sådana här situationer där jag inte pratat med personen innan, för jag vill ju inte att Zixten ska veta om att vi tränar utan jag vill att det ska vara en så naturlig situation som möjligt som skulle kunna hända oss i verkligheten. Men jag ska verkligen göra mitt yttersta för att öva på detta för Zixten får ju en enorm frihet om han kan vara lös på detta sätt. Som ni förstår så är jag överlycklig över att detta funkade så bra idag och jag hoppas kunna utveckla detta ännu mer!

Det bästa av allt är att jag ALDRIG har använt mig av negativ förstärkning vid denna typ av träning, utan allt har skett med positiva metoder så de som talar illa om "godismetoden" kan slänga sig i väggen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar