tisdag 10 april 2012

Grunderna i tandvisning och apportering

cooling
Tandvisningen och apporteringen i lk 1 ger inga höga poäng, koeff 1 = maxpoäng 10, och vissa personer väljer hellre att öva mer på de moment som ger mer poäng men jag känner att jag vill att även dessa moment ska sitta. Jag vill inte slarva med grunderna då jag tror att det kan slå tillbaks på en senare så därför la jag ner några minuters träning på dessa moment idag. 

Så här ser min steg för steg lista ut för tandvisningen:

Tandvisning (lk.1)
Hunden kan komma in i fotposition. 
Hunden kan (utan att annan person är med) sitta kvar i 15 sekunder i fotposition.
Hunden kan sitta kvar i 45 sek. 
Hunden kan sitta kvar då du själv tittar på tänderna. 

IHOP MED ANDRA
Hunden kan sitta kvar då den sitter på led med andra hundar. 
Hunden kan sitta kvar då domaren utan ögonkontakt går förbi.
Hunden kan sitta kvar då domaren kommer inom 3 meter.
Hunden kan sitta kvar då domaren är 1 meter ifrån.
Hunden kan sitta kvar då domaren böjer sig ner över hunden.
Hunden kan sitta kvar då domaren klappar den på huvudet.
Hunden kan sitta kvar då domaren lyfter på läpparna. 

Hunden kan genomföra hela momentet!
__________________________________________________________
Jag övade mkt på att Zixten skulle komma in i fotpositionen idag och efter några repetitioner så förstod han vad han skulle göra, men han hamnade lätt för långt bak vilket jag måste ha i åtanke. När han sedan skulle sitta kvar bredvid mig i några sekunder så la han sig ner och detta tror jag att han gjorde därför att han trodde att vi skulle göra en platsliggning, så detta fick jag jobba bort genom att göra om momentet då han lade sig. Belöningen uteblev givetvis men jag skällde inte eller sa något till honom, utan jag körde tyst kommunikation. Efter att han blivit belönad på 6 sek, 7 sek, 10 sek så kom vi upp till 12 sek och där stannade vi för idag. Jag lade till en störning, jag kastade iväg en pipboll, och Zixten klarade av denna störning galant så tills nästa gång får jag använda mig av andra störningar. Målet att komma upp i 45 sekunder kommer dock kräva några träningstillfällen till =)

Efter dessa övningar hoppade jag till att låta honom hålla en apport och det gick då lättare för honom att sitta stilla med apporten, vi övade i upp till 10 sek. Han har blivit mycket duktigare med att inte tugga, dock kan det komma något tugg ibland men det minskas ned för varje gång vi tränar. Det vi behöver öva på nästa gång är att han inte ska släppa utan att ha fått kommandot "loss" samt inte ta apporten innan han fått kommandot "apport". 

Jag är så nöjd över att vi fått tillbaks träningsmotivationen så nu ska vi bocka av steg-för-steg-listorna i min träningspärm =)

3 kommentarer:

  1. Kommer med ett litet tips till din träningsplan... Om det är svårt att sitta kvar när du börjar med domaren så ta det baklänges...
    1. domaren tittar tänder
    2. gå TILL domaren, sätt i position + 1.

    när detta fungerar börjar domaren röra på sig...

    Har ju pratat en del om "näbbtarget" för detta o kör det med Aero vilket gör att han fokuserar på domarens hand istället för att vilja hälsa...

    hittade en liten film om det hela
    http://www.klickerklok.se/traningstips-4-nabbtarget/

    Klickerklok - Fanny Gott har många bra tips om klicker träning...

    Lycka till...

    SvaraRadera
  2. Hej, tack får tipset =) tyvärr funkar det inte rent praktiskt att göra så här med Zixten då en domare i dagsläget inte skulle kunna titta på hans tänder utan att han hoppar å har sej så vi kommer att köra på vår plan.
    Jag var på råhagen och testade med en instruktör som gick sakta emot oss, om han reste sig så backade hon men om han satt kvar belönade jag. Till slut var hon en meter ifrån och då gav jag honom frikommando att få hälsa men då ville han inte, så jag tycker att den här metoden verkar bra för min hund. Men det är alltid intressant att få andra synpunkter =)
    Ska kika in på den sidan.
    //Annelie

    SvaraRadera
  3. Min träningsteknik går ju ut på att han ska sitta kvar, det är det vi i första hand tränar, men när detta sitter så kommer jag prova näbbtarget. För oss är ju själva handlingen då någon kikar på tänderna en del för sig och jag kan ännu inte koppla ihop hela momentet, men förhoppningsvis kan vi det en dag =)

    SvaraRadera