tisdag 13 mars 2012

Gårdagens kurstillfälle- nosmagnet, läggande under gång mm.

Tyvärr glömde både jag och Lennart att ta med oss kameran till kursen igår, annars hade ni kunnat få se lite bilder från kursen men jag får bjuda på andra bilder istället =) Detta gjorde vi iaf på kursen igår:

* Hundmötesträning
* Sick-sack övning mellan de andra hundarna
* Nosmagneten (man håller en godis precis vid hundens nos och styr den dit man vill. Jag å Lennart upptäckte att detta var en bra övning för att lära Zixten att krypa.)
* Läggande under gång (vi påbörjade övningen iaf och det var ganska svårt eftersom vi tidigare mest övat på ställande under gång.)
* Platsliggning (Alla vovvarna var superduktiga och jag vågade gå ännu längre ifrån Zixten än tidigare. När de andra ägarna gick tebax till sina hundar för att ge dem en godbit tittande han på dem men jag väntade då tills han åter tittade på mig innan jag gick fram och jag hoppas på så sätt lära honom att det lönar sig att titta på mig.)
*Hälsa fint (Gick ju inte så bra för Zixten som kastade sig upp på instruktörerna. Jag har dock fått lite nya tips som jag ska prova och berätta mer om ifall de funkar.)

Jag tycker att vi har utvecklats en hel del om man jämför med hur det var för ett år sedan innan vi ens hade börjat på någon brukshundsklubb. Han går mycket finare intill oss nu, visar en mycket stor arbetsvilja och väljer oss framför andra hundar. Men vi har också gått bakåt med en sak och det är hans skällande då vi har en kort paus på kursen, han verkar vilja fortsätta jobba och därför måste jag lära honom att passivitet också lönar sig. Eva Bodfäldt skriver en smart sak i sin bok att passivitet leder till aktivitet, detta hoppas jag kunna få in i Zixtens huvud =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar