tisdag 20 mars 2012

Debatt om olika hundmetoder

http://www.skk.se/nyheter/2012/3/dressyrdebatt-i-kvallsoppet/

Om ni följer länken ovan kan ni se på en debatt om olika hundmetoder, jag tycker att det är intressant att media äntligen visar på att det finns olika alternativ att träna hund på för annars visas nästan bara traditionella metoder med straff. I debatten hade de med en gammal tjomme som verkade leva kvar på stenåldern och verkade inte alls förstå hundpsykologi, men en riktig förebild för mig var iaf med - Anders Hallgren! Han är psykolog i botten men jobbar uteslutande med hundpsykologi och jag kan säga att jag är väldigt avundsjuk på hans arbete =) Vad underbart att få sprida positiva inlärningsmetoder och visa på en alternativ metod till bestraffning! För tyvärr verkar många legitimera sina hårda metoder.

En annan hundpsykolog som var med var Natasja Ravenklint som jag blev nyfiken på. Kul att fler hundinstruktörer med moderna metoder visar upp sig i media så folk kan få sig en tankeställare. Tyvärr känns det som om många inte tar sig tid att förstå hundpsykologi ordentligt och därför istället väljer kvick-fix-metoder av ren lathet.

Nåja nog om detta, ville bara tipsa er =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar