måndag 16 januari 2012

Platsliggning, apportering och ställande under gång

Så här ligger han å håller i filten efter att han juckat på den
Ikväll har vi hunnit med lite träning inomhus. Jag har haft oturen att åka på en förkylning igen! Är så trött på att bli smittad hela tiden. Men så är läget å då får jag aktivera Zixten så gott jag kan inomhus istället. Min kära moder kom en sväng å tog ut honom på en långpromenad på förmiddagen idag, så han har ändå haft det ganska bra under den tiden husse har varit borta. =) Jag misstänker att Zixten har det väldigt mkt bättre än många andra vovvar i världen.

Nåja nu ska jag inte komma in på massa sidospår utan jag ville ju tala om att vi påbörjat att öva på momentet ställande under gång! Med hjälp av klickern fick han själv komma på att det lönade sig att stanna, å när han hade fattat detta lade jag till kommandot. Imorgon tänkte jag öva lite igen å då börjar jag om från ruta ett å kör en repetering innan jag säger kommandot. Detta moment tycker jag är väldigt skoj å jag fattar egentligen inte varför jag inte börjat öva på det tidigare, kanske kan det vara för att jag haft fullt upp med platsliggningen?!
Jag tycker att liggtiden går stadigt uppåt, 2 minuter är nu inte längre någon omöjlighet. Han har även förtstått att det lönar sig att ligga kvar å hans tålamod har ökat. Jag vill dock göra honom ännu mer säker i momentet så att han inte flyttar bakbenen å liknande, därför tänker jag inte pressa upp tiden mer till 2 minuter de närmaste dagarna utan köra ca 1 minut å göra en perfekt platsliggning i detta steg. Sedan kan vi gå vidare.

Vi har även hunnit med att öva lite smått på att han inte ska tugga på apporten, när han har gjort det så har han inte fått någon belöning (ingen bestraffning heller för den delen), utan han har endast fått ett *klick* tätt följt av godis då han har tagit den i mun utan att tugga.

Nu biter å pratar Zixten med sitt täcke, nu är det dags för oss att sova ;)
Labbar gillar att bära på saker

2 kommentarer:

  1. vi kör vår platsliggning i köket ännu o förhoppningsvis kan han själv ligga kvar i knappt 30 sek men det är svårt att inte göra något... idag blev han t.o.m. så frustrerad att han provade skälla istället (min hund skäller aldrig!! utom ev. vid lek med hund eller om han blir skrämd)... Visst är det kul att träna med klicker =) men det kräver tålamod ibland =)

    SvaraRadera
  2. Det är inte dumt att träna inomhus först utan massa störningar.. Jag har också fått en lite skälligare hund, framförallt inomhus med andra hundar. Lite jobbigt att nya olater dyker upp när man just kommit tillrätta med någon annan. Hoppas att Aero snart känner sig lugnare och mer tillfreds med plastläggandet.
    Ja klicker är kul, jag får påminna mej ibland om att jag ska vara så tyst som möjligt och inte ge honom en massa hjälp, å ibland provar han ju allt möjligt innan han till slut kommer på vad han ska göra =)

    SvaraRadera