måndag 14 november 2011

Lydnadsklass 1- momenten påbörjade!

Idag har jag varit ledig så jag har därmed haft möjlighet att lägga lite extra tid på Zixtens framtida träning. Jag började skriva ner olika träningspass som innehåller utvalda moment från lydnadsklass 1. Detta pass som jag visar innehåller inga tillbehör såsom någon apport eller hinder. Som ni ser är det mycket tandvisning och anledningen till att jag tänker träna så här mycket tandvisning är för att Zixten har väldigt svårt för om någon främmande ska ta på honom, och jag måste ju börja göra honom bekväm med att jag tittar i munnen på honom - inte helt lätt kan jag tillägga då han tyckte det var obehagligt. Jag kom därför på idén att lägga en korvbit väl synlig för honom någon meter ifrån oss, så när han tillät mig att kika på hans bissar så sa jag "varsågod" och han fick då ta korven. Detta sätt att träna tandvisning på gav resultat redan denna kväll! Så nu ska vi öva på på detta varje dag samt att min sambo ska få titta på tänderna, sedan får det bli andra människor han känner väl och förhoppningsvis kan vi sedan introducera honom för mer okända personer. Jag ska klara av detta skitmoment! Det är så tarvligt för man får inte många poäng för det om hunden fixar det men eftersom det är ett obligatoriskt moment så måste han ju klara av det.

Träningen gick riktigt bra ikväll så jag fick en liten kick! Imorgon ska vi öva tillsammans med Lejonberger Freja så då får vi lite störning med vilket är kanon =) Ska bli skoj!

Ville bara visa 2 kort på mina pojkar, korten är tagna för ett år sedan nu =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar