onsdag 19 oktober 2011

Var rädd om era valpar, det behövs mkt mindre motion än vad man kan tro!


Vår första dag tillsammans, Zixten 8 veckor med ovan hundmamma
Idag när jag och Zixten tog en liten kvällspromenad såg jag något som gjorde ont i hjärtat. Det var en kille som cyklade med sin vuxna husky och med en liten schäfervalp! Helt vansinnigt om ni frågar mig! Schäfrar är ju kända för att ha höftfel och då borde man väl tänka sig extra noga för innan man sliter på sin stackars valp. Men sådana här saker är inte så ovanliga utan när vi fick hem vår lilla Zixten var det en man som då hade en 7 månaders labbe som påpekade att vi lugnt kunde ta en timmes promenad med Zixten! Jag bara undrar - skulle ni låtit ert treåriga barn lyfta bänkpress? Nej jag skulle inte tro det. Samma man gick en sommardag (när hans valp bara var 7 månader) en promenad på drygt 1,2 mil utan att ha vatten med sig! Denna hund har mannen inte kvar idag så jag vet inte om den har fått skador av detta men bra är det ju inte. Även om ens valp följer efter dig så betyder inte det att den egentligen orkar, en valp behöver vila sig mycket och röra sig i sin egen takt, inte bli medtvingad i ett koppel. Vill man trötta ut sin valp så kan man ju köra lite hjärngympa istället.

Vi tog det väldigt lugnt med Zixten när han var liten. Var mest på vår gård i början och det räckte för honom, den ytan var stor nog att vara hela hans "värld". I takt med att han blev större kunde vi gå lite utanför men ofta slutade det med att vi bar honom hem. Jag kånkade på denna valp även när han vägde över 20 kg, men då började mina knän ge med sig men min sambo fortsatte. Vi bar honom i trappor, lät honom inte hoppa över saker, lät honom inte hoppa efter leksaker utan vi kastade leksaker först och när de landat fick han springa till dem. Vi har en friröntgad hund och jag tror att våra försiktighetsåtgärder tillsammans med generna är orsaken. Varför chansa på att ta med sin 5-månaders valp på en långpromenad? Det finns gott om tid sedan att gå långa promenader på.   


Zixten 4 eller 5 månader gammal i blåbärsskogen.
 Denna bilden visar en dag då Zixten fick följa med till skogen. Vi parkerade bara några meter från där vi skulle plocka bär och Zixten fick gå lös och dona i sin egen takt. Gissa vad han gjorde? =) Jo han plumsade i en lerpöl. Sedan blev han trött och gick till bilen, så det var ju bara så snällt att åka hem strax därefter. Min sambo sa en gång att vi inte lät våra behov styra Zixtens aktivitet utan vi lyssnade på honom och vad han klarade av. Idag har vi en pojk som mår kanonbra och orkar vara med längre turer i naturen samtidigt som han alltid ligger och trynar när vi är inomhus. Precis så som jag vill ha det med en hund. =)

Jag hoppas att detta inlägg kan ha räddat någon valp från att slitas ut pga för mkt motion/aktivitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar