tisdag 6 september 2011

Valpkurs

För mig och min sambo var det självklart att Zixten skulle få gå på valpkurs! Det anser jag att alla hundar borde få göra oavsett hur erfaren deras ägare är. Så sommaren 2010 blev det en valpkurs för oss =)

Antal ggr: 7 ggr (skulle varit 8)
Pris: 750 kr eller 900 kr.   

På vår valpkurs var det bara var två hundar som deltog, förutom Zixten var det en 7-månaders dvärgpudeltik som heter Ronja. Zixten var nästan 4 månader när vi började valpkursen med honom. 



                                                                      

Momenten i denna valpkurs:

* Passivitet
* Gå förbi Ronja (både kopplad och lös) med fokus på mig, på en gräsplan samt skogsväg
* Inkallning, utan och med distraktion 
* Skickade Zixten emellan mig och min sambo
* Övade på att "stå"
* Uställningsträning
* Grunder i klickerträning
* Inkallning under en fotbollsmatch
* Uppletande i en avvallad kvadrat
* Provade på viltspår
* Lärde oss grunderna i inlärning

Eftersom att det bara var Ronja och Zixten där (en gång kom en blandras med amstaff i också) så fick kursledaren ta med några av sina egna hundar så att vi fick öva på att gå förbi dem. Valpkursen var rolig och Zixten var jätte duktig! Det enda han hade svårt för var uppletandet då han inte förstod vad han skulle göra (idag är detta inga problem). Under valpkursens tid var Zixten fortfarande i en behändig storlek men den storleken fördubblades snabbt och då blev det lite mer besvärligt så jag tycker att en fortsättningskurs är ett absolut måste! Under hösten så var vi med en ny grupp på deras valpkurs vid ett tillfälle och jag kände verkligen då att vi skulle behöva gå om valpkursen! Det kändes som att Zixten "glömt" det vi hade lärt oss och nu började han intressera sig mer för andra hundar. Hösten 2010 och vintern därefter blev verkligen en prövotid för oss men mer om detta en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar