onsdag 28 september 2011

Lektion 4, allmänlydnad forts.kurs

I måndags var det dags igen för en lektion i allmänlydnad. Både jag och Zixten tycker det är lika kul å på Zixten märks det på att han gnyr i bilen när vi kör in på grusvägen som leder till klubben. Denna gång övade vi hopp över hinder och det jag behöver öva mer på är att inte ta något steg framåt utan enbart säga ”hopp” och låta Zixten ta första steget framåt.
Vi övade även mycket på att hundarna inte ska få stå och glo på varandra, utan antingen får de titta på oss eller någon annanstans.  


 Vi övar även på att vi inte ska dra i kopplet för att få med oss hunden utan att arbeta mer med kroppsspråk och röst, men som ni ser på bilden ovan så praktiserar jag inte alltid detta hemma så bra :D Zixten hittade en dunk igår och jag blev ju lite orolig för vad som var i den så jag började dra i kopplet för fullt, istället hade det ju varit bättre att använda rösten eller gått ner till honom och tagit tag i honom och fört honom därifrån.  


Vi övade även på backa (med hunden i koppel) och när hunden följde efter oss så lockade vi den till vår vänstra sida och gick fint med den. Om hunden inte ville följa oss eller hellre ville lukta i gräset bytte vi riktning. Kursledaren sa att detta är en alternativ träningsmetod för att få hunden att gå fint på vår vänstra sida, annars har vi ju fått lära oss den gamla metoden att rycka i kopplet vilket inte är så kul. Personligen gillar jag träningsmetoder som är positiva mycket bättre för då blir inlärningen roligare, det är ju inte så kul att vara en surtant! 

Vi övade på inkallning med och detta brukar Zixten kunna bra (när vi är på klubben, hemma är det lite värre) men det som var glädjande denna gång var att han inte hoppade på hjälpinstruktören Jessica som skulle hålla i honom medan jag sprang iväg. Han ville gärna men jag sa "sitt" rätt hårt och skyndade mig iväg så att intresset flyttades från Jessica till mig istället. Att han inte ska hoppa på folk är mitt främsta mål just nu och jag skulle bli överlycklig om vi lyckades!!!

Läxor tills nästa vecka: 
* Öva på att gå fint vid vänstra sidan
* Öva på ett eget valt moment som ska ingå i allmänlydnadspasset (jag har valt att han ska kunna plocka upp sin bajspåse och lägga den i papperskorgen och sedan stänga locket).
* Jag ska läsa sidorna 37-62 i vår kurslitteratur "Din hund".

1 kommentar:

  1. Vad fina bilder på dig och Zixten. Det märks att ni är mycket samspelta och att du har Zixtens fulla uppmärksamhet.

    Hälsningar Tommy/Birgitta/Lars

    SvaraRadera