tisdag 6 september 2011

Allmändlydnaskurs grundkurs

Vintern 2010/2011 var det inte så roligt att vara hundägare till Zixten. Det var mycket snö ute och väldigt halt ibland så det var inte lätt att hålla i en hund som drog i kopplet. Det var så illa ett tag att jag inte ens ville gå på kurs eftersom han drog så mycket så att jag fick ont i axlarna. 

Dock så förstod jag att vi inte kunde ha det såhär. Mina drömmar om att kunna gå roliga kurser hade ersatts av en hopplöshet så jag fick ta mig kragen och anmäla oss till en allmänlydnadskurs på Brukshundsklubben (bhk). Det var det bästa jag har gjort å jag rekommenderar alla som har hund att gå med i BHK redan från det att valpen är liten. Kursledaren där tyckte att vi skulle ha stryphalsband på Zixten. Detta blev jag inte så värst glad åt men det var en nödvändighet för mig att ha detta på Zixten när vi umgicks med andra hundar för att överhuvudtaget kunna hålla i honom. Det som var så lusigt var att jag knappt behövde dra i det eftersom han lärt sig att när det halsbandet åkte på då var det lydnadsträning som gällde! Idag har vi återgått till ett vanligt halsband igen.

Antal tillfällen: 8 st.
Pris: runt 700 kr inkl. en bok. Samt avgiften för att gå med i klubben.
Antal hundar: 8 stycken okastrerade unga hanar.

Vi hade en himla härlig grupp och trots att kursen egentligen slutade vid 20.30 var det många kvällar som jag inte var hemma förrän vid 22-tiden. Vi hade så mycket att prata om och det kändes så skönt att träffa andra som också hade problem med sina unghundar. Zixten utvecklades också otroligt mycket och från att vid första tillfället ha dragit omkull mig i leran hade han sansat sig och kunde nu utföra uppgifterna vi fick. Den viktigaste lärdomen var ändå att jag inte längre lade någon prestige i om jag hade en "lydig" hund eller inte, utan jag tyckte det mest var kul att se utvecklingen även om det stundtals gick sakta.


Momenten i denna kurs:
* Inkallning med och utan störning
* Sitta fint vid förarens sida
* Fritt följ
* Hopp över hinder
* Sitta lugnt i bilen
* Passera en och flera hundar
* Stanna kvar
* Ligg (så som det ska se ut på tävling)
* Sick-sack mellan de andra hundarna
* Visitering av hundarna (man byter hund)
* Övat på att styra hundarna med rösten ej med drag i kopplet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar