fredag 23 mars 2012

Ingen lydnadsträning idag!

Så här trött var Zixten efter att mormor hade passat honom.

Och så här trött var han imorse =)

Gott att sova i sängen när man får ha den för sig sj ;)
Zixten har haft flera intensiva dagar med kurser och hemmaträning ihop med andra hundar å människor samt blivit passad av sin mormor en dag, så jag kände verkligen att idag ska det få vara en dag fri från lydnadsträning! Istället har jag gjort en liten check-lista för varje lydnadsmoment vad vi behöver kunna innan vi är färdiga att gå upp å tävla, så spana gärna in den och hojta till om jag missat något viktigt =) Förutom detta blev det en långpromenad på 1 timme och 45 minuter med lite apportering på en äng, Zixten hade bra fart tillbaks till mig och verkade ha saknat denna aktivitet. Dock måste jag öva mer på att han inte får tjuvstarta samt att han ska bli bättre på avlämnandet, i dagsläget släpper han gärna för tidigt, men annars hade vi jätteskoj =) Jag tar inte apporteringen så seriöst utan ser det mer som en kul grej att göra ibland, men kanske kommer Lennart vilja hålla på med detta längre fram så därför är det ju dumt om jag inte försöker vara lite petig, för jag vill ju inte förstöra en framtida apportör :)

Ha nu en underbar fredag och sov lika gött som Zixten gör =)

_________________________________________

Apportering (LK.1)

 GREPPA OCH HÅLLA FAST. 
Hunden kan i utgångsställning greppa apporten. 
Hunden kan i utgångsställning hålla apporten i minst 10 sekunder utan att tugga.
Hunden kan sitta still i några sekunder då apporten hålls 5 cm från hundens nos. 
Hunden kan greppa apporten på kommando. 
Hunden kan hålla kvar apporten då du har handen 10 cm ifrån den.
Hunden kan hålla kvar apporten då du tar på den.
(Överkurs) hunden kan hålla kvar apporten då du lägger en godis på apporten. 

SLÄPPA
Hunden kan släppa apporten då du säger "loss". 
Hunden klarar av att genomföra hela momentet utan störning. 
Hunden klarar av att genomföra hela momentet med störning. 
Hunden klarar av att genomföra momentet med olika apporter som ingen annan hund haft i munnen.
Hunden klarar av att genomföra hela momentet med någon apport som annan hund haft i munnen. 
Hunden klarar av att genomföra momentet med någon som kommenderar er. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar